J’ai commencé à lire Stephen King, il y a quelques années, ayant longtemps été prémunie contre lui par d’affreux préjugés. Ceux-là même qu’énoncent les critiques bien-pensants qui ne l’ont vraisemblablement jamais lu (sachant parfaitement de quoi je parle : le monde de la critique littéraire ne m’étant pas tout à fait étranger…), des gens qui ont sans doute peur du pouvoir de la fiction.
Il s’agit bien de ce danger. Lire n’est pas un acte anodin : l’acte est fondateur, au même titre que toutes les premières fois auxquelles nous nous hasardons ou, plus exactement, qui nous éprouvent. Le livre ouvre une brèche dans notre conscience et se glisse dans l’arrière-boutique de notre esprit. Nous ne sommes plus tout à fait capitaine du vaisseau. Le livre est un passager clandestin qui tient le gouvernail. Le risque est immense. L’enjeu exorbitant : se perdre à jamais ou devenir l'éternel dieu de notre for(t) intérieur.
L’horreur dont King est le meilleur façonnier heurte et refoule parfois un tel ou un tel sur le pourtour de son abîme personnel. Le rejet est révélateur de notre bonne ou mauvaise santé psychique. Affronter ou fuir la peur est symptomatique de notre force, de notre résistance et de notre (in)capacité à conquérir l’univers, le nôtre d’abord, et celui, plus vaste, de nos semblables…
Mon premier livre fut Misery et force est de constater que je fus hypnotisée par le récit, tant et si bien que je ne pouvais me détacher du livre avant de l’avoir consommé de bout en bout. Il s’agissait bien de cela : d’une fringale inextinguible. Je le dévorais plus que je ne le lisais, sautant presque des mots, dans ma course folle pour arriver à la dernière page. Je retrouvais tout à coup la magie qu'exerçait sur moi, autrefois, mes lectures d’enfant (celles de Jules Verne, par exemple, ou encore les livres policiers d’Enid Blyton, les premiers livres qui avaient à jamais élaboré mon goût pour telle ou telle variété de lecture). J’avais retrouvé une histoire où me lover. Je pouvais sauter un repas et ne pas répondre au téléphone, pestant contre le moindre importun. J’étais lecture !
Je dévorai d’autres romans de Stephen King et le phénomène se renouvela. J’étais séquestrée par ses romans. Le mal n’était pas encore bien grand. J’étais loin d’avoir découvert son chef-d’œuvre en 7 volumes, La tour sombre, inspiré d’un poème de Robert Browning.
La tour sombre est un prodige, où l’auteur en arrive à se mettre lui-même en scène, ainsi que certaines de ses œuvres.
King est un conteur exceptionnel. Il n’est pas un styliste, certes, bien que certains de ses romans soient écrits avec plus d’application que d’autres, voire avec un certain raffinement. Mais c’est un homme cultivé, qui n’hésite pas à pratiquer l’intertextualité, et il possède un regard acéré et ironique sur son propre travail (Cf. ses essais). C’est un très bon artisan. Il sait mêler le suspense, la psychologie et l’horreur, sans jamais se tromper dans les dosages. Indéniablement, il y a un côté Grand-Guignol dans la plupart de ses œuvres, mais cet aspect est pleinement assumé et, partant, acceptable pour le lecteur.
Pour qui veut écrire, la lecture de Stephen King est un apprentissage de premier ordre. Il n’est pas donné à tout le monde le pouvoir d’animer notre désir et de lui imposer un rythme différent de celui qu’il adopterait, seul.
http://www.stephenking.com/DarkTower/
Pardon pour les non-anglophiles, le poème est un peu long à traduire, mais je le ferai, sachez simplement qu’il s’agit de la quête d’un roi en devenir (d’où le child Roland, qui ne signifie pas qu’il s’agit d’un enfant), celle de la tour sombre, et de son cheminement jusqu’à elle.
Child Roland to the Dark Tower Came
by Robert Browning (1812-1889)
My first thought was he lied in every wordThat hoary cripple, with malicious eyeAskance to watch the working of his lieOn mine, and mouth scarce able to affordSuppression of the glee that pursed and scoredIts edge, at one more victim gained thereby. What else should he be set for, with his staff?What, save to waylay with his lies, ensnareAll travellers who might find him posted there,And ask the road? I guessed what skull-like laughWould break, what crutch 'gin write my epitaphFor pastime in the dusty thoroughfare, If at his counsel I should turn asideInto that ominous tract which, all agree,Hides the Dark Tower. Yet acquiescinglyI did turn as he pointed: neither prideNor hope rekindling at the end descried,So much as gladness that some end might be. For, what with my whole world-wide wandering,What with my search drawn out thro' years, my hopeDwindled into a ghost not fit to copeWith that obstreperous joy success would bring,I hardly tried now to rebuke the springMy heart made, finding failure in its scope. As when a sick man very near to deathSeems dead indeed, and feels begin and endThe tears and takes the farewell of each friend,And hears one bid the other go, draw breathFreelier outside ("since all is o'er," he saith,"And the blow fallen no grieving can amend";) While some discuss if near the other gravesBe room enough for this, and when a daySuits best for carrying the corpse away,With care about the banners, scarves and staves:And still the man hears all, and only cravesHe may not shame such tender love and stay. Thus, I had so long suffered in this quest,Heard failure prophesied so oft, been writSo many times among "The Band"--to wit,The knights who to the Dark Tower's search addressedTheir steps--that just to fail as they, seemed best,And all the doubt was now--should I be fit? So, quiet as despair, I turned from him,That hateful cripple, out of his highwayInto the path he pointed. All the dayHad been a dreary one at best, and dimWas settling to its close, yet shot one grimRed leer to see the plain catch its estray. For mark! no sooner was I fairly foundPledged to the plain, after a pace or two,Than, pausing to throw backward a last viewO'er the safe road, 'twas gone; grey plain all round:Nothing but plain to the horizon's bound.I might go on; nought else remained to do. So, on I went. I think I never sawSuch starved ignoble nature; nothing throve:For flowers--as well expect a cedar grove!But cockle, spurge, according to their lawMight propagate their kind, with none to awe,You'd think; a burr had been a treasure-trove. No! penury, inertness and grimace,In some strange sort, were the land's portion. "SeeOr shut your eyes," said Nature peevishly,"It nothing skills: I cannot help my case:'Tis the Last Judgment's fire must cure this place,Calcine its clods and set my prisoners free." If there pushed any ragged thistle-stalkAbove its mates, the head was chopped; the bentsWere jealous else. What made those holes and rentsIn the dock's harsh swarth leaves, bruised as to baulkAll hope of greenness? 'tis a brute must walkPashing their life out, with a brute's intents. As for the grass, it grew as scant as hairIn leprosy; thin dry blades pricked the mudWhich underneath looked kneaded up with blood.One stiff blind horse, his every bone a-stare,Stood stupefied, however he came there:Thrust out past service from the devil's stud! Alive? he might be dead for aught I know,With that red gaunt and colloped neck a-strain,And shut eyes underneath the rusty mane;Seldom went such grotesqueness with such woe;I never saw a brute I hated so;He must be wicked to deserve such pain. I shut my eyes and turned them on my heart.As a man calls for wine before he fights,I asked one draught of earlier, happier sights,Ere fitly I could hope to play my part.Think first, fight afterwards--the soldier's art:One taste of the old time sets all to rights. Not it! I fancied Cuthbert's reddening faceBeneath its garniture of curly gold,Dear fellow, till I almost felt him foldAn arm in mine to fix me to the placeThat way he used. Alas, one night's disgrace!Out went my heart's new fire and left it cold. Giles then, the soul of honour--there he standsFrank as ten years ago when knighted first.What honest men should dare (he said) he durst.Good--but the scene shifts--faugh! what hangman handsIn to his breast a parchment? His own bandsRead it. Poor traitor, spit upon and curst! Better this present than a past like that;Back therefore to my darkening path again!No sound, no sight as far as eye could strain.Will the night send a howlet or a bat?I asked: when something on the dismal flatCame to arrest my thoughts and change their train. A sudden little river crossed my pathAs unexpected as a serpent comes.No sluggish tide congenial to the glooms;This, as it frothed by, might have been a bathFor the fiend's glowing hoof--to see the wrathOf its black eddy bespate with flakes and spumes. So petty yet so spiteful! All alongLow scrubby alders kneeled down over it;Drenched willows flung them headlong in a fitOf mute despair, a suicidal throng:The river which had done them all the wrong,Whate'er that was, rolled by, deterred no whit. Which, while I forded,--good saints, how I fearedTo set my foot upon a dead man's cheek,Each step, or feel the spear I thrust to seekFor hollows, tangled in his hair or beard!-It may have been a water-rat I speared,But, ugh! it sounded like a baby's shriek. Glad was I when I reached the other bank.Now for a better country. Vain presage!Who were the strugglers, what war did they wage,Whose savage trample thus could pad the dankSoil to a plash? Toads in a poisoned tank,Or wild cats in a red-hot iron cage-- The fight must so have seemed in that fell cirque.What penned them there, with all the plain to choose?No foot-print leading to that horrid mews,None out of it. Mad brewage set to workTheir brains, no doubt, like galley-slaves the TurkPits for his pastime, Christians against Jews. And more than that--a furlong on--why, there!What bad use was that engine for, that wheel,Or brake, not wheel--that harrow fit to reelMen's bodies out like silk? with all the airOf Tophet's tool, on earth left unaware,Or brought to sharpen its rusty teeth of steel. Then came a bit of stubbed ground, once a wood,Next a marsh, it would seem, and now mere earthDesperate and done with; (so a fool finds mirth,Makes a thing and then mars it, till his moodChanges and off he goes!) within a rood--Bog, clay and rubble, sand and stark black dearth. Now blotches rankling, coloured gay and grim,Now patches where some leanness of the soil'sBroke into moss or substances like boils;Then came some palsied oak, a cleft in himLike a distorted mouth that splits its rimGaping at death, and dies while it recoils. And just as far as ever from the end!Nought in the distance but the evening, noughtTo point my footstep further! At the thought,A great black bird, Apollyon's bosom-friend,Sailed past, nor beat his wide wing dragon-pennedThat brushed my cap--perchance the guide I sought. For, looking up, aware I somehow grew,'Spite of the dusk, the plain had given placeAll round to mountains--with such name to graceMere ugly heights and heaps now stolen in view.How thus they had surprised me,--solve it, you!How to get from them was no clearer case. Yet half I seemed to recognise some trickOf mischief happened to me, God knows when--In a bad dream perhaps. Here ended, then,Progress this way. When, in the very nickOf giving up, one time more, came a clickAs when a trap shuts--you're inside the den! Burningly it came on me all at once,This was the place! those two hills on the right,Crouched like two bulls locked horn in horn in fight;While to the left, a tall scalped mountain . . . Dunce,Dotard, a-dozing at the very nonce,After a life spent training for the sight! What in the midst lay but the Tower itself?The round squat turret, blind as the fool's heartBuilt of brown stone, without a counterpartIn the whole world. The tempest's mocking elfPoints to the shipman thus the unseen shelfstrikes on, only when the timbers start. Not see? because of night perhaps?--why, dayCame back again for that! before it left,The dying sunset kindled through a cleft:The hills, like giants at a hunting, layChin upon hand, to see the game at bay,--"Now stab and end the creature--to the heft!" Not hear? when noise was everywhere! it tolledIncreasing like a bell. Names in my earsOf all the lost adventurers my peers,--How such a one was strong, and such was bold,And such was fortunate, yet each of oldLost, lost! one moment knelled the woe of years. There they stood, ranged along the hillsides, metTo view the last of me, a living frameFor one more picture! in a sheet of flameI saw them and I knew them all. And yetDauntless the slug-horn to my lips I set,And blew. "Childe Roland to the Dark Tower came." Quelques chapitres...
Les roses du Pays d'Hiver
Retrouvez une nouvelle floraison des Roses de décembre ici-même.
Rechercher sur mon JIACO
Qui suis-je ?
- Holly Golightly
- Never Never Never Land, au plus près du Paradis, with Cary Grant, France
- Dilettante. Pirate à seize heures, bien que n'ayant pas le pied marin. En devenir de qui j'ose être. Docteur en philosophie de la Sorbonne. Amie de James Matthew Barrie et de Cary Grant. Traducteur littéraire. Parfois dramaturge et biographe. Créature qui écrit sans cesse. Je suis ce que j'écris. Je ne serai jamais moins que ce que mes rêves osent dire.
Almanach barrien
En librairie
Où Peter Pan rencontre son double féminin...
Oeuvre de Céline Lavail
Lettres
Voyages
Écosse
Kirriemuir
Angleterre
Londres
Haworth
Allemagne
Venise
New York
Liens personnels
Le site de référence de J.M. Barrie par Andrew Birkin (anglais)
Mon site consacré à J.M. Barrie (français ; en évolution permanente)
Site de la Société des amis de J.M.Barrie (français ; en construction)
Liens affiliés à ce JIACO
Blog Archive
- 2020 (1)
- 2019 (1)
- 2018 (4)
- 2017 (8)
- 2016 (1)
- 2015 (22)
- 2014 (15)
- 2013 (22)
- 2012 (34)
- 2011 (20)
- 2010 (34)
- 2009 (66)
- 2008 (74)
- 2007 (143)
-
2006
(447)
- décembre(21)
- novembre(19)
- octobre(20)
- septembre(21)
- août(33)
- juillet(23)
- juin(43)
- mai(44)
- avril(62)
- mars(50)
- février(51)
-
janvier(60)
- janv. 31(3)
- janv. 30(3)
- janv. 27(1)
- janv. 26(1)
- janv. 25(4)
- janv. 24(3)
- janv. 23(3)
- janv. 22(1)
- janv. 20(2)
- janv. 19(3)
- janv. 18(2)
- janv. 17(1)
- janv. 16(2)
- janv. 15(1)
- janv. 13(5)
- janv. 12(2)
- janv. 11(2)
- janv. 10(3)
- janv. 09(1)
- janv. 08(1)
- janv. 07(2)
- janv. 05(4)
- janv. 04(2)
- janv. 03(2)
- janv. 02(2)
- janv. 01(4)
- 2005 (217)
Archives
-
►
2018
(4)
- ► juillet 2018 (1)
- ► avril 2018 (1)
- ► février 2018 (1)
-
►
2017
(8)
- ► juillet 2017 (6)
- ► avril 2017 (1)
-
►
2015
(22)
- ► décembre 2015 (3)
- ► octobre 2015 (1)
- ► avril 2015 (1)
-
►
2014
(15)
- ► juillet 2014 (3)
- ► janvier 2014 (1)
-
►
2013
(22)
- ► novembre 2013 (1)
-
►
2012
(34)
- ► novembre 2012 (1)
- ► juillet 2012 (12)
- ► avril 2012 (1)
-
►
2011
(20)
- ► décembre 2011 (1)
- ► octobre 2011 (1)
- ► septembre 2011 (1)
- ► janvier 2011 (1)
-
►
2010
(34)
- ► novembre 2010 (1)
-
►
2009
(66)
- ► juillet 2009 (11)
- ► avril 2009 (8)
-
►
2008
(74)
- ► novembre 2008 (1)
- ► septembre 2008 (4)
- ► juillet 2008 (17)
- ► avril 2008 (11)
-
►
2007
(143)
- ► décembre 2007 (8)
- ► novembre 2007 (6)
- ► juillet 2007 (14)
- ► avril 2007 (18)
- ► février 2007 (16)
-
▼
2006
(447)
- ► décembre 2006 (21)
- ► novembre 2006 (19)
- ► octobre 2006 (20)
- ► septembre 2006 (21)
- ► juillet 2006 (23)
- ► avril 2006 (62)
- ► février 2006 (51)
- ► janvier 2006 (60)
-
►
2005
(217)
- ► décembre 2005 (62)
- ► novembre 2005 (98)
- ► octobre 2005 (49)